Valbeveiliging bij werken op hoogte
Valbeveiliging bij werken op hoogte
Een aantal praktische vuistregels en (video)tips rond valbeveiligingssystemen bij werken op hoogte, met aandacht voor het harnas "hangtrauma" of Harness Suspension Trauma (HST). Ook bij het op beperkte hoogte werken is de impact van een val groter dan we vaak denken. Zo zal een persoon van 100 kg die van een halve meter hoogte valt al een kracht van 660 kg te verwerken krijgen. Wanneer je op een hoogte van 2.5 meter of meer werkt en/of je 4 meter van het dak afzit, is valbeveiliging verplicht.
Welke valbeveiligingssystemen zijn er?
Er zijn diverse systemen inzetbaar maar opletten is en blijft de belangrijkste veiligheidsmaatregel en de uitrusting komt daarna op de tweede plaats. Persoonlijke valbeveiliging is een laatste redmiddel. Met een abrupte schok ineens aan een kabel bungelen is geen aangenaam vooruitzicht. Alleen is er vaak simpelweg geen andere manier om een fatale val te voorkomen. Enkele veelgebruikte preventieve maatregelen:
- Hekken op de randen van daken of hoge gebieden, om het per ongeluk over de rand vallen te voorkomen
- Positioneringslijnen: zorgen ervoor dat de dakrand te dicht naderen kan worden voorkomen.
- Vangnetten geplaatst om dit vallen op te vangen en de impact van een val te verminderen.
Zijn deze maatregelen die de voorkeur hebben onvoldoende? Dan is persoonlijke valbeveiliging vereist. Enkele veelgebruikte systemen bij werken op hoogte:
Persoonlijke valbeveiliging
- Harnassen: dit zijn gordels om het lichaam, bevestigd aan een veiligheidslijn. Omdat een valgordel de hele torso bedekt, wordt de impact van de val verdeeld over het lichaam. Ook zorgt een harnasgordel ervoor dat het lichaam rechtop blijft.
- Anti trauma riem, deze is ontworpen is om het zogenaamde "hangtrauma" risico te verminderen door het voldoende kunnen blijven bewegen van de benen en daarbij de doorbloeding weer op gang te brengen bij het gevaarlijke hangen na de val.
- Veiligheidslijnen: dit is een lijn die is bevestigd aan een voldoende veilige ankerplek op het dak of de muur. Het harnas is bevestigd aan de veiligheidslijn. Een vallijn is een lijn met geïntegreerde schokdemper voorzien van bevestigingshaken.
Valgordel of harnasgordel
Een harnasgordel bestaat uit onderling verbonden schouder- en beenbanden met of zonder een lichaamsriem. Alleen harnassen met schouder- en beenbanden zijn geschikt voor het opvangen van een val. Enkel een lenden- of heupgordel biedt geen valbescherming. Een goed harnas heeft ook banden om benen, borst en schouders waardoor de billen de meeste krachten opvangen (minst belastend is voor het lichaam).
De banden moeten op elke mogelijke manier kunnen worden aangepast aan de gebruiker. Dit maakt het harnas comfortabeler en veiliger. Het harnasgordel is zo ontworpen dat de stopkracht over het lichaam wordt verdeeld naar die gebieden die de schok zonder aanzienlijk letsel kunnen opvangen. Tegelijkertijd moet het harnas voorkomen dat de drager uit het geheel valt.
Het harnas is gekoppeld aan de veiligheidslijn en zorgt ervoor dat de medewerker tijdens het werk en in geval van een val in een rechtopstaande of bijna rechtopstaande positie blijft. Dit deel van de uitrusting mag andere onderdelen van een valstopsysteem niet hinderen en moet de handen van de medewerker vrijlaten.
Veiligheidsharnas correct aantrekken
Na een zorgvuldige inspectie is het belangrijk om de harnas goed aan te trekken. Hangen in een harnas kan na een val namelijk levensbedreigend zijn, vooral als deze niet correct is aangetrokken. Door de druk op de aderen kan het bloed namelijk niet meer goed vanuit de benen naar boven worden gepompt waardoor onder andere de bloeddruk daalt. Dit wordt een Harness Suspension Trauma (HST) of Hangtrauma genoemd
Bron: ARBO centrum
Als het harnas correct is vastgemaakt en aangehaakt, blijft de gebruiker rechtop hangen na een val, ook als hij bewusteloos is geraakt. Dit komt doordat de bevestiging van de lijn naar het dak meestal op de rug tussen de schouderbladen zit. Door die positionering blijft het lichaam rechtop, wat bijdraagt aan comfortabel en veilig werken op hoogte. Een hangtrauma kan ontstaan als iemand na een val te lang blijft hangen in een veiligheidsharnas Dit kan al binnen 15 minuten optreden. Het is dan ook zaak om via een reddingsplan de persoon zo snel en veilig mogelijk te bevrijden uit deze positie.
Na een val oefent het harnas namelijk een grote druk uit op de aderen met name in de benen. Hierdoor kan het zo zijn dat het bloed niet meer goed vanuit de benen wordt rondgepompt met als gevolg bloeddrukdaling, orgaanuitval en tekort aan zuurstof. Dit kan bewusteloosheid veroorzaken en het slachtoffer kan zelfs overlijden.
De anti trauma riem is ontworpen om dit risico te verminderen door het weer kunnen bewegen van de benen en zo de doorbloeding op gang brengen bij de gevaarlijke fase in het harnas na de val.
Valbeveiliging: de vallijn
De vallijn is een flexibel koord met een vastgestelde lengte, dat wordt gebruikt in combinatie met een schokdemper, of een energie absorberend element. Het koord verbindt het lichaamsharnas met het ankerpunt of een statische lijn en is al dan niet verstelbaar in lengte. De vallijn ofwel leeflijn voor valbeveiliging wordt bevestigd aan de D-ring van een harnasgordel.
Wanneer er op een vaste plek gewerkt wordt, bijvoorbeeld in een hoogwerker, voldoet één werklijn. De hoogwerker en niet de werknemer beweegt dan immers naar de juiste plek. Maar wanneer de werknemer gedwongen is zich te verplaatsen, bijvoorbeeld omdat hij op het dak loopt, kan er beter worden gekozen voor twee werklijnen. De werknemer maakt dan de eerste lijn los, zet die op de nieuwe werkplek vast en maakt pas daarna de tweede lijn los. Zo is er altijd een werklijn bevestigd
Hoewel de meeste veiligheidslijnen afzonderlijke koorden zijn, zijn er ook systemen met dubbele veiligheidslijnen, waarbij twee afzonderlijke veiligheidslijnen met elkaar verbonden zijn in een systeem dat ervoor zorgt dat de gebruiker beschermd blijft wanneer hij zich verplaatst van het ene naar het andere ankerpunt. Dit type veiligheidslijn wordt de 'dubbele veiligheidslijn' genoemd. We raden niet aan om twee lijnen aan elkaar te koppelen als een langere verbinding nodig is tussen het ankerpunt en het lichaamsharnas. In deze gevallen is een langere lijn of een reddingslijn van passende lengte nodig.
Extra aandachtpunten valbeveiliging
Bij valbeveiliging is het essentieel om een aantal belangrijke basisrichtlijnen in acht te nemen. Allereerst is het uiteraard van belang om altijd de bijgeleverde gebruiksaanwijzing te lezen en te volgen. Het gebruik van gecertificeerde valbeveiliging is een absolute vereiste om optimale veiligheid te waarborgen.
Een ander aspect is het letten op het maximale gewicht dat de valbeveiliging kan dragen. De lijn moet sterk genoeg zijn om het gewicht van de gebruiker plus de stopkracht, in geval van een val, te kunnen dragen. Bij het installeren van valbeveiliging is het cruciaal om ervoor te zorgen dat de ankerpunt positionering de vrije valafstand minimaliseert.
Na gebruik dient de valbeveiliging opgeslagen te worden op een droge, stofvrije locatie, ver weg van blootstelling aan zowel UV-straling als chemische stoffen. Reddingslijnen behoeven onderhoud en zorgvuldige opslag om slijtage of schade over de lengte van de lijn te voorkomen. Daarbij is het raadzaam om geen gebruik te maken van agressieve schoonmaakmiddelenbij het reinigen van de valbeveiligingsset omwille van de duurzaamheid van het materiaal en een optimale werking.
Door deze stappen zorgvuldig te volgen, kan man de veilige toepassing van valbeveiliging waarborgen. Bovendien kan adequaat onderhoud de duur ervan flink verlengen. Zo voorkom je dat je valbeveiliging niet meer goed functioneert en dat er ongepland weer nieuwe nodig is. Hieronder een aantal punten opgesomd waardoor schade aan je PBM kan ontstaan:
- doe dezelfde spullen pas weer aan na een valpartij nadat dit opnieuw is gekeurd.
- langdurige blootstelling aan Uv-straling of omgang met hittebronnen (gasbranders, lassplinters)
- opslag in vochtige ruimte en/of contact met chemische producten (olie, brandstof, zuren)
- omgang met product (schuren langs muren, niet goed laten drogen)
Na elke val moet valbeveiliging worden herkeurd, ook al is deze gloednieuw. Zo blijft de uitrusting betrouwbaar als het er echt toe doet. Stiksel of banden kunnen in het valharnas op den duur uitrafelen waardoor het harnas makkelijker kan scheuren. Door keuring komen deze, maar ook minder in het oog springende gebreken en risico's aan het licht.
Voor vragen of contact staan onze service specialisten je graag te woord: contact service pagina.
Vaak voorkomende vragen FAQ's
Welke PBM zijn verplicht bij werken op hoogte?
Harnassen, valstopapparaten, en verankeringspunten de belangrijkste PBM's voor werken op hoogte. Volgens de Arbowet moeten werkgevers ervoor zorgen dat deze middelen beschikbaar zijn en correct worden gebruikt.
Wat zegt de wetgeving over valbeveiliging?
De Arbowet verplicht werkgevers om risico's bij werken op hoogte te beperken door het gebruik van valbeveiliging. Dit kan via collectieve maatregelen zoals leuningen of door persoonlijke beschermingsmiddelen zoals een harnas en vallijnen.
Hoe kies ik het juiste valbeveiligingssysteem?
Het kiezen van de juiste PBM hangt af van de aard van het werk, de werkhoogte en de omgeving. Een grondige risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) helpt bij het bepalen van de meest geschikte valbeveiligingsoplossingen.
Hoe vaak moet valbeveiliging PBM geïnspecteerd te worden?
PBM’s dienen jaarlijks te worden geïnspecteerd. Daarnaast is een controle nodig na elke val of wanneer er slijtage aan het materiaal wordt opgemerkt.
Verschil tussen collectieve en persoonlijke valbeveiliging?
Collectieve valbeveiliging zoals vangnetten en hekken voorkomt dat mensen überhaupt kunnen vallen, terwijl persoonlijke valbeveiliging, zoals harnassen en lijnen, ervoor zorgt dat de val wordt gestopt wanneer deze plaatsvindt.
Wat zijn de risico’s van werken op hoogte zonder PBM?
Werken zonder PBM op hoogte verhoogt het risico op ernstige letsels of dodelijke ongevallen. Het niet dragen van valbeveiliging kan leiden tot valpartijen, die de belangrijkste oorzaak van dodelijke ongevallen in de bouwsector zijn. Ook de Verzekeraar kan weigeren om uit te gaan keren.